Якщо власник земельної ділянки сільськогосподарського призначення вирішив її продати не суб’єкту переважного права її купівлі (наприклад, іншій особі за наявності орендаря), то законодавство зобов’язує власника перед укладенням договору купівлі-продажу вчинити певні дії.
Перш за все, власник у такому випадку не пізніше як за два місяці до дня укладення договору її купівлі-продажу повинен зареєструвати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі – ДРРП) намір щодо продажу земельної ділянки.
Про особливості державної реєстрації наміру щодо продажу земельної ділянки та її правові наслідки розповідає керівник Офісу протидії рейдерству Віктор Дубовик.
З дня відкриття ринку землі станом на 08 листопада 2021 року проведено 6 538 реєстрацій наміру власника земельної ділянки сільськогосподарського призначення щодо її продажу, а також 7 394 реєстрацій переважного права купівлі земельної ділянки сільськогосподарського призначення.
Тож нові процедури активно використовуються учасниками цивільного обороту.
Важливість дотримання законодавства при їх проведенні полягає у тому, що суб’єкт переважного права купівлі землі може у судовому порядку перевести на себе права та обов’язки покупця, сплативши вартість ділянки, зазначеної у договорі купівлі-продажу, укладеному власником землі з іншою особою, якщо така процедура буде порушена.
Слід мати на увазі, що заява про реєстрацію зазначеного наміру подається власником земельної ділянки сільськогосподарського призначення нотаріусу, який здійснюватиме нотаріальне посвідчення договору купівлі-продажу:
- разом з проектом такого договору;
- за наявності відкритого розділу у ДРРП з присвоєнням реєстраційного номера земельній ділянці.
Важливо розуміти і правові наслідки державної реєстрації наміру власника земельної ділянки сільськогосподарського призначення, щодо якої встановлено переважне право її купівлі, продати її особі, яка не є суб’єктом такого переважного права.
По-перше, такий намір нормативно визначений як обтяження.
По-друге, державна реєстрація припинення зазначеного наміру власника сільськогосподарської землі щодо її продажу здійснюватиметься без подання відповідної заяви про державну реєстрацію припинення обтяження одночасно з державною реєстрацією:
- набуття новим власником права власності на таку земельну ділянку;
- нового наміру цього власника щодо продажу цієї землі.
Отже власник не обмежується у можливості змінювати умови продажу та вправі реєструвати у подальшому намір продажу вже на нових умовах.
По-третє, нотаріус протягом трьох робочих днів повідомляє (цінним листом з описом вкладень і повідомленням про вручення або особисто під розписку) суб’єктів переважного права про такий намір власника землі.
При цьому, суб’єкт переважного права вважається повідомленим про зазначений намір власника також у разі:
- його відмови отримати повідомлення, про що є відповідна позначка;
- якщо повідомлення повернулося до нотаріуса у зв’язку із закінченням встановленого строку зберігання.
По-четверте, нотаріус протягом місяця з дня отримання від суб’єкта переважного права купівлі повідомлення про бажання скористатися цим правом:
- за погодженням з продавцем земельної ділянки призначає день і час укладення договору купівлі-продажу;
- повідомляє (цінним листом з описом вкладень та повідомлення про вручення) про призначені день і час укладення договору купівлі-продажу суб’єкта переважного права купівлі земельної ділянки, який виявив бажання скористатися таким правом.
Слід враховувати, що суб’єкт переважного права вважається таким, що відмовився від свого переважного права, якщо протягом місяця з дня, коли він був належним чином повідомлений нотаріусом про намір щодо продажу земельної ділянки:
- не повідомив належним чином нотаріуса про своє бажання скористатися переважним правом;
- відмовився від укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки;
- не з’явився для укладення такого договору у день і час, призначені нотаріусом (за умови отримання повідомлення про вручення суб’єкту переважного права повідомлення про призначення дати та часу укладення договору купівлі-продажу або повідомлення про відмову від отримання такого повідомлення або якщо повідомлення повернуто нотаріусу у зв’язку із закінченням встановленого строку зберігання).
Важливо зазначити, що державні реєстратори мають чітко дотримуватися вимог реєстраційного законодавства, зокрема, встановлювати особу заявника, перевіряти його право- та дієздатність, а якщо заява подається представником власника – наявність у такої особи належних повноважень.
Порушення реєстраційного законодавства під час державної реєстрації наміру власника продати аграрні сотки чи гектари можуть обумовлювати скасування відповідних реєстраційних рішень в судовому або адміністративному порядку.
Джерело: Офіс протидії рейдерству Мін’юсту