Постановою Кабінету Міністрів України від 24.10.2018 р. № 911 внесено зміни до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання фінансової підтримки розвитку фермерських господарств, затвердженого постановою КМУ від 07.02.2018 р. № 106.
Розширено коло фермерських господарств, які мають право на державну підтримку.
Відтепер на неї можуть розраховувати фермерські господарства (далі – ФГ), у яких чистий дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній рік становить до 20 000 000 грн (раніше було 15 000 000 грн). А ФГ, зареєстровані в поточному році, можуть скористатися державною підтримкою надавши копію фінансового звіту за останній квартал.
При цьому площа землі сільськогосподарського призначення, що має перебувати у власності чи користуванні - необмежена (раніше було до 500 га).
Запроваджено нову форму державної підтримки для новостворених ФГ (п. 111 Порядку № 106)
ФГ, протягом перших трьох років після створення (реєстрації в ЄДР) можуть отримати бюджетну субсидію на одиницю оброблюваних угідь (1 га). Субсидія надаватиметься один раз на рік виключно для провадження сільськогосподарської діяльності в розмірі 3 000 грн на 1 га, але не більше 60 000 грн (тобто за 20 га).
У 2018 році таку субсидію зможуть отримати ФГ зареєстровані в ЄДР після 1 січня 2016 року.
Запроваджено нову форму державної підтримки для інших ФГ (п. 112 Порядку № 106)
ФГ (крім новостворених) у 2018 році можуть отримати бюджетну субсидію у розмірі 5,5 прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня, в розрахунку на одного члена ФГ (який станом на 1 січня 2018 року був і на період отримання бюджетної субсидії є членом ФГ).
На 01.01.2018 р. прожитковий мінімум, встановлений для працездатних осіб, становить 1 762 грн. Отже, субсидія становитиме 9 691 грн на одного члена ФГ. Максимальний розмір бюджетної субсидії на одне ФГ не може перевищувати 30 000 грн.
Наприклад, якщо згідно статуту ФГ та даних ЄДР членами ФГ є дві особи, то ФГ отримає 19 382 грн (9 691 грн х 2), а якщо три, то – 29 073 грн. Якщо ж членів ФГ чотири особи, то воно мало б отримати 38 764 грн, але через обмеження сума субсидії для такого господарства становить 30 000 грн.
Хто є розпорядником бюджетних коштів на ці субсидії? Розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня, виділених на ці субсидії, є Український державний фонд підтримки фермерських господарств (далі – Укрдержфонд).
Які документи слід подати для отримання субсидії? Для отримання субсидії регіональним відділенням Укрдержфонду ФГ (у тому числі новоствореним) слід подати заявку й такі підтвердні документи:
- копію статуту ФГ (для юридичної особи) або копію договору (декларації - у разі одноосібного ведення) про створення сімейного ФГ;
- відомості з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що підтверджують право власності або користування земельною ділянкою (уточнюється, який саме документ підтверджує право володіння, користування земельною ділянкою);
- копію фінансового документа, що підтверджує наявність чистого доходу (виручки) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній рік (для ФГ). Таким документом має бути форма № 2-м або форма № 2-мс;
- копію фінансового звіту за останній квартал - для ФГ, які зареєстровані в поточному (2018) році (нововведення);
- довідку, чинну на дату подання заявки, про відсутність заборгованості з податків, зборів, платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи доходів і зборів, — у паперовому вигляді або сформовану в електронному вигляді в електронному кабінеті платника податків на офіційному веб-сайті ДФС;
- згоду ФГ щодо надання Мінагрополітики інформації, яка становить банківську таємницю або містить персональні дані.
Коли подавати документи? Щомісяця.
Куди подавати документи? До регіональних відділень Укрдержфонду.
Який порядок надання субсидії? На підставі пакету документів, отриманих від ФГ, регіональні відділення Укрдержфонду формують реєстри ФГ і до 10 числа передають їх до центрального відділення Укрдержфонду.
Мінагрополітики на підставі наданого узагальненого реєстру перераховує кошти до Укрдержфонду в межах обсягу відкритих бюджетних асигнувань, який в свою чергу перераховує кошти на поточні рахунки ФГ.
Скористатися фінансовою підтримкою за цими напрямами можна один раз протягом бюджетного року.
Розширено коло сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів, які мають право на державну підтримку.
Тепер в програмі фінансової підтримки можуть приймати участь сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи (далі – СОК) плодово-ягідного, овочевого напрямів, а також із заготівлі та переробки дикорослих ягід, грибів і рослин в складі яких не менше 7 членів, з яких принаймні один має бути ФГ.
Для СОК молочарського і м’ясного напрямів умови щодо кількості членів та ФГ залишилися незмінними. Таким СОК необхідна наявність тварин, ідентифікованих і зареєстрованих відповідно до законодавства.
Для отримання фінансової підтримки СОК одночасно подають до регіональної комісії в паперовому вигляді, а до Мінагрополітики – в електронному вигляді такі документи:
- копію статуту СОК;
- баланс і звіт про фінансові результати за останній звітний період за встановленою формою (нововведення);
- виписку з банку про обіг коштів на поточному рахунку (для СОК, зареєстрованих у поточному році) (нововведення);
- ідентифікаційні документи встановленого зразка, що видаються на тварину (для СОК молочарського напряму) (нововведення).
- відомості з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що підтверджують право власності або користування земельною ділянкою для членів СОК;
- довідку, чинну на дату подання заявки, про відсутність заборгованості з податків, зборів, платежів;
- копію договору з постачальником обладнання;
- копію векселя, виписаного постачальнику обладнання;
- копії документів, що підтверджують оплату податку на додану вартість та 30 відсотків вартості придбаного обладнання;
- копії підтвердних документів щодо одержання СОК обладнання.
Збільшена часткова компенсація вартості закупленого в суб’єктів насінництва насіння сільськогосподарських рослин вітчизняного виробництва та надана можливість закуповувати насіння у офіційних посередників суб’єктів насінництва.
Нововведеннями за цим напрямом можна скористатися вже в наступному році, оскільки граничний термін подання документів (1 листопада) уже завершився.
Отже, в наступному році (за наявності виділених коштів на цю програму) кожне ФГ зможе отримати часткову компенсацію вартості насіння сільськогосподарських рослин вітчизняного виробництва категорій базове, сертифіковане у розмірі не більше 60 000 грн (раніше – не більше 30 000 грн) без урахування сум ПДВ.
Який термін подання документів? Граничний строк подання документів для часткової компенсації вартості насіння уповноваженим банкам – 1 листопада поточного року.
Які банки є уповноваженими? Банк, що підписав з Мінагрополітики Меморандум про загальні засади співробітництва відповідно Порядку проведення конкурсного відбору банків, через які здійснюється виплата пенсій, грошової допомоги та заробітної плати працівникам бюджетних установ, затвердженого постановою КМУ від 26.09.2001 р. № 1231(за даною програмою буде задіяно 17 банків).
Які документи подавати? Крім заявки та вищенаведеного загального переліку документів, для отримання компенсації за закуплене насіння ФГ має подавати :
- сертифікат, що засвідчує сортові якості насіння;
- сертифікат, що засвідчує посівні якості насіння;
- платіжне доручення про оплату за насіння;
- накладну (товарно-транспортну накладну) на придбане насіння;
- акт про висів придбаного насіння за формою, затвердженою Мінагрополітики.
У разі закупівлі насіння в суб’єктів господарювання, не включених до Реєстру суб’єктів насінництва та розсадництва, ФГ додатково до зазначених документів подають уповноваженому банку оригінали документів на якість насіння, визначені ДСТУ 4138-2002. А саме:
- атестат на насіння – на базове насіння;
- свідоцтво на насіння – на сертифіковане насіння;
- свідоцтво на гібридне насіння – на насіння першого покоління гібридів.
Скільки разів на рік можна скористатися цим напрямом державної підтримки?
На відміну від старої редакції (коли отримати компенсацію можна було раз на рік), відтепер документи на отримання компенсації можна подати декілька разів на рік.
Порядок отримання компенсації вартості закупленого в суб’єктів насінництва насіння сільськогосподарських рослин вітчизняної селекції не змінився.
Окремо, варто зазначити, що оновленим порядком надано можливість для фермерських господарств отримувати 40 % компенсації вартості за придбану сільськогосподарську техніку та обладнання вітчизняного виробництва декілька разів на рік.
Детальнішу інформацію зацікавлені агровиробники можуть одержати у представництві Укрдержфонду підтримки фермерських господарств у Львівській області за адресою: м. Львів, вул. Січових Стрільців, 3, (4 поверх, ліве крило). За консультацією звертатися за телефонами: 0677818287 – директор Розмус Оксана Степанівна; 0672517812 – заступник Коваль Христина Романівна.
Джерело: Львівське відділення Укрдержфонду підтримки фермерських господарств